Translate

Pagine

joi, 23 decembrie 2010

Sarmalute moldovenesti

Anul acesta ca si anul trecut, am facut niste sarmalute minunate si m-am gandit ca ar fi bine sa descriu un picut si aceasta reteta. Reteta acestor sarmale are sorginte moldoveneasca, mai exact Havarna(de pe langa Dorohoi, jud.Botosani) unde este un adevarat cult pentru acest minunat preparat culinar. Si iata cum le-am facut eu...
 
Ingrediente necesare:  
- 800 gr. carne de porc tocata 
- 700 gr. carne de vita tocata 
- 2 verze mari murate
- 200 gr.costita afumata 
- 8 linguri de orez 
- 3 cepe mari tocate si calite 
- 2 morcovi
- 2 linguri untura 
- sare, piper, marar, cimbru(dupa gust)
 
Sos: -1 lingura untura 
-1 litru de bors(zeama de varza)(cat sa acopere sarmalele) 
-1 ceasca bulion de rosii 
- cimbru
- foi de dafin 
- piper boabe
 
Mod de preparare: Varza se desface, se pregatesc foile bune pentru sarmalute iar restul din varza se taie fideluta pentru umplutura. Orezul se spala bine. Morcovii se dau pe razatoare cu ochiuri mici, ceapa se taie marunt si se calesc in 2 linguri de untura, la final adaugam orezul in tigaie si-l calim impreuna cu ceapa si morcovul. Se amesteca compozitia, adaugandu-se sare, piper, marar si cimbru dupa gust. Sarmalutele se fac micute si indesate(pe cat posibil, atunci cand foile de varza ti-o permit!). Pe fund se pune un strat de varza taiata fideluta si costita, apoi se pune un strat de sarmale, iar varza taiata fideluta si iar sarmale si tot asa pana umplem oala. Mijlocul se lasa liber. La final se toarna sosul si se pune si ultimul strat de varza fideluta. Se tine la cuptor cat mai mult, minim 3-4 ore la foc mic, eu o fierb intai pe aragaz pana da in cateva clocote dupa care o bag la cuptor, la cca.160°, anul acesta am tinut sarmalele cca.3 ore. Daca varza este foarte acra se pune mai putin bors si se adauga si apa la fierbere. Dintr-un kg. si jumatate de carne ies cam 85-100 de sarmalute, cat sa ne ocupe bine oala de lut mare pe care o folosim pentru sarbatori. Cantitatea de bors folosita la fierbere este indicativa, cand a scazut prea mult la fierbere la cuptor am mai adaugat bors suplimentar.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu